Reuma en fibromyalgie
Buiten sporten
Sporten in een fitnesszaal
Stichting Didit deed mee aan de Breakout Run

Sporten met reuma en fibromyalgie

De fysiotherapeuten van Didit weten als geen ander waar jij tegenaan loopt als het gaat om sporten met reuma en/of fibromyalgie. Wij laten jou dan ook graag zien hoe jij, in jouw specifieke situatie, meer energie en plezier uit sport kunt halen! Op deze pagina vind je meer informatie over sporten met reuma en fibromyalgie.

Sporten met reuma

Wanneer je door reuma last hebt van gewrichtsklachten is het belangrijk om hier rekening mee te houden als je gaat sporten. Te zware belasting kan zorgen voor snellere slijtage van de gewrichten en is vaak erg pijnlijk. Wanneer je een actieve ontsteking in één van de gewrichten hebt is het beter om zware belasting van deze gewrichten te voorkomen. Dit betekent echter niet dat je niet kunt sporten met reuma! Er zijn veel (aangepaste) oefeningen waarmee conditie en spierkracht opgebouwd kunnen worden, zonder dat je hiermee te veel belast.

 

Als er geen actieve ontsteking is in je gewrichten, hoef je geen aangepaste oefeningen te doen maar het is wel belangrijk om het trainen langzaam op te bouwen en oefeningen gecontroleerd uit te voeren. Uit onderzoek is gebleken dat door op een matige intensiteit te sporten, de kracht en fitheid van reuma patiënten verbetert zonder dat dit nadelige effecten heeft op pijn, ziekteactiviteit of gewrichtsschade. Daarnaast vermindert sporten vermoeidheidsklachten die door reuma kunnen ontstaan.

 

Wil je weten wat de fysiotherapeut van Didit in jouw geval zou adviseren? Neem dan eens contact met ons op en kom langs voor een gratis en vrijblijvende intake!

Sporten met fibromyalgie

Sporten is vaak niet het eerste waar je aan denkt als je door fibromyalgie veel last hebt van pijn en vermoeidheid. Toch is het juist bij fibromyalgie erg belangrijk om te bewegen en een goede conditie op te bouwen en te behouden. Door te sporten verbetert de doorbloeding van spieren en weefsels wat zorgt voor vermindering van de klachten bij de fybromyalgie.

 

Wel is het verstandig om je trainingsschema aan te passen aan de vermoeidheids- en pijnklachten. Een voorbeeld hiervan is het gebruiken van eigen lichaamsgewicht in plaats van gewichten voor krachttraining. Hierdoor heb je de volgende dag vaak minder last van spierpijn en kun je toch spierkracht opbouwen. Door de intensiteit van de trainingen rustig op te bouwen op geleide van lichamelijke klachten, kun je conditie opbouwen zonder de volgende dag extra moe te zijn of meer klachten te hebben van de fibromyalgie.

 

Wil je weten wat de fysiotherapeut van Didit in jouw geval zou adviseren? Lees dan snel verder en meld je aan voor een gratis en vrijblijvende intake!

 

Sporten bij Didit

De trajecten van Didit zijn toegankelijk voor chronisch zieke jongeren in de leeftijd van 16-25 jaar. Een basisconditie is niet vereist. Op dit moment vinden de trainingen plaats in Utrecht. Bij voldoende animo worden er ook in andere steden trajecten gestart. Meer informatie over de trainingen, zoals de lokatie en tijden vind je hier.

Heb je een chronische ziekte en wil je graag persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op of meld je aan voor de gratis en vrijblijvende intake!

Ervaringen deelnemers

De deelnemers van Didit zijn inmiddels ervaringsdeskundige op het gebied van sporten met een chronische ziekte. Ben je benieuwd hoe het hen is bevallen bij Didit? Twee deelnemers vertellen hierover op onze website!

Partners van Didit

Fonds NutsOhra steunt stichting Didit

Copyright © All Rights Reserved