Een darmaandoening
Buiten sporten
Sporten in een fitnesszaal
Stichting Didit deed mee aan de Breakout Run

Sporten met een darmziekte

De fysiotherapeuten van Didit weten als geen ander waar jij tegenaan loopt als het gaat om sporten met een chronische darmziekte. Wij laten jou dan ook graag zien hoe jij, in jouw specifieke situatie, meer energie en plezier uit sport kunt halen! Op deze pagina vind je meer informatie over sporten met de ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa en het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS).

Sporten met Crohn of Colitis Ulcerosa

Uit onderzoek is gebleken dat sporten op een lage intensiteit een gunstige invloed heeft op het beloop van de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa (samen ook wel IBD genoemd). Door het sporten verbetert je conditie, verminderen vermoeidheidsklachten en kom je beter in je vel te zitten. Sporten op een te hoge intensiteit kan de symptomen van de ziekte en vermoeidheid echter verergeren. Het is dus belangrijk om een goede balans te vinden.

 

Bepaalde voeding voor en na het sporten kan buikklachten geven en hierdoor sporten minder leuk maken. Zo zijn sportdrankjes en fruit meestal prikkelend terwijl een boterham met pindakaas vaak beter valt. Dit is echter voor iedereen verschillend. Het is daarom goed om uit te zoeken welke voedingsmiddelen ervoor zorgen dat jij meer klachten krijgt en deze te vermijden voor en na het sporten.

 

Bij Didit gaan we samen met jou op zoek naar de juiste balans in jouw persoonlijke trainingsschema. Daarnaast kunnen de trainers je helpen om de voedingsmiddelen te vinden die jouw buikklachten veroorzaken tijdens of na het sporten.

 

In het blad van de CCUVN, de patiëntvereniging voor mensen met de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa, werd eerder ook al over Didit geschreven! Wil je graag persoonlijk advies, je conditie opbouwen of sterker worden? Meld je dan hieronder aan voor een gratis en vrijblijvende intake bij Didit!

Sporten met het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Door een opgeblazen gevoel en een pijnlijke buik is sporten met PDS vaak geen pretje. Toch is het juist met PDS erg belangrijk om te sporten. Door het sporten verbetert de beweging van de darmen en kunnen symptomen zoals obstipatie en een opgeblazen gevoel verminderd worden. Daarnaast verbetert sporten je energie niveau en zorgt beweging voor een blij gevoel. Als je merkt dat je door het sporten juist meer last krijgt van buikpijn kan het helpen om op je ademhalingstechniek tijdens het sporten te letten. Door op de juiste manier te ademen voorkom je dat er teveel lucht wordt binnen 'gehapt' waardoor je een nog meer opgeblazen gevoel krijgt.

 

Daarnaast kan bepaalde voeding voor en na het sporten buikklachten geven en hierdoor het sporten minder leuk maken. Zo zijn sportdrankjes en fruit meestal prikkelend terwijl een boterham met pindakaas vaak beter valt. Dit is echter voor iedereen verschillend. Het is daarom goed om uit te zoeken welke voedingsmiddelen een toename van de klachten veroorzaakt en deze vervolgens te vermijden voor en na het sporten. De trainers van Didit kunnen je hierbij helpen.

 

Heb jij klachten van het prikkelbare darm syndroom (PDS) en wil je graag sporten zonder buikklachten? Lees dan snel verder en meld je hieronder aan voor een gratis en vrijblijvende intake bij Didit!

Sporten bij Didit

De trajecten van Didit zijn toegankelijk voor chronisch zieke jongeren in de leeftijd van 16-25 jaar. Een basisconditie is niet vereist. Op dit moment vinden de trainingen plaats in Utrecht. Bij voldoende animo worden er ook in andere steden trajecten gestart. Meer informatie over de lokatie en tijden vind je op de trainingspagina.

Ervaringen deelnemers

De deelnemers van Didit zijn inmiddels ervaringsdeskundige op het gebied van sporten met een chronische ziekte. Ben je benieuwd hoe het hen is bevallen bij Didit? Twee deelnemers vertellen hierover op onze website!

Partners van Didit

Reuma jongeren vereniging

Social media

 

Contact

Email: info@sportvoorenergie.nl

Telefoon: 06-51875438

 

Trainingslocatie

Europalaan 2, Utrecht

 

KVK nummer: 62319310

 

IBAN: NL25 RABO 0301 4854 02

 

 

Copyright © All Rights Reserved